Sportsponsoring – als het maar bij je past

Mijn eerste werkgever sponsorde de wereldtop in biljart. Het is al meer dan 15 jaar geleden, maar nog steeds prijkt de naam van mijn oud-werkgever fier op de borst van Dick Jaspers

Jaarlijks met de nieuwjaarsreceptie kwam hij ook bij ons op de koffie. Met de Europacup-driebanden gingen we steevast met een aantal trouwe klanten bij hem op bezoek. Hapje, drankje en tussendoor natuurlijk applaus. Maar om eerlijk te zijn was het best lastig om klanten te vinden die interesse hadden in een middagje biljarten.

Tennis, softbal of paardensport?

Klanten waren eerder geïnteresseerd in een bezoek aan het ABN-tennistoernooi. De bezoekjes aan het softbal werden gedaan met de echte honkballiefhebbers uit eigen regio. De paarden bij het Concours Hippique International Officiel in Rotterdam werden vanuit een luxe box enkel bezocht door onze directeur zelf. Verschil moet er zijn!

De grote verschillen tussen de diverse sporten deden mij altijd dezelfde vraag stellen: Waarom is mijn organisatie hier aanwezig?

De bekende weg

De antwoorden zijn vaak hetzelfde: naamsbekendheid vergroten, klantloyaliteit belonen en de uitstraling versterken. Wij wisten natuurlijk wel beter. Een buurman van onze directeur was betrokken bij het biljarten en een oud-jaarclubgenoot zorgde voor binding met het tennis.

Tot zover dus het verhaal van de klantenbinding en naamsbekendheid. Eigenlijk moet de sponsoring gewoon bij je organisatie passen.

Serieuze sponsoring

Bij mijn volgende werkgever werd sponsoring serieus aangepakt. Sponsoring was hier ook niet het juiste woord, het ging om partnership in een community. Ik zat voor het eerst in mijn leven bij basketbalwedstrijden en werd prettig verrast.

Bij deze werkgever was alleen plaats voor topsport. Menigmaal heb ik met klanten een bezoek mogen brengen aan een WK zwemmen of WK hockey. Ook mocht ik met oud-topsporters, waaronder Olympisch kampioenen, klanten begeleiden in kleine sessies.

Samen gingen we op zoek naar de parallellen tussen de topsport en het bedrijfsleven. Als klap op de vuurpijl mocht ik zelfs klanten ontvangen in de skybox van de beste voetbalclub van Nederland, PSV!

En nu wij

Ons uitgangspunt voor sponsoring is simpel: het moet gewoon bij ons passen. Twee jaar geleden is SV Werkt begonnen. Een jong bedrijf, dus wij nemen onze eerste stap met een jong sportteam vol talenten.

Vanaf dit seizoen is SV Werkt trots sponsor van het meidenteam van FC Delta Sports ’95 uit Houten!

Door: Jeroen van der Sterren, Algemeen Manager bij SV Werkt