Hoe om te gaan met de after vakantiedip

De vakantieperiode is nog in volle gang, als we de nieuwsberichten mogen geloven zal de route de soleil ook dit weekend weer volstromen met een nieuwe rits vakantiegangers. Er wordt een tweede zwarte zaterdag verwacht. Namens SV Werkt willen we natuurlijk iedereen die de vakantie nog voor de boeg heeft, een hele veilige reis en vakantie wensen.

Echter komt er ook een moment waarop je weer terug moet naar het (thuis)kantoor. Ondanks dat je je werk (hopelijk) superleuk vindt, valt het je ontzettend zwaar om weer aan de slag te gaan. Je hebt een vakantiedip. Gelukkig ben je niet de enige. Veel mensen voelen zich gedemotiveerd, moe en zien op tegen de dagelijkse sleur. Om je vakantiedip dit jaar iets te verlichten, delen wij in deze blog 5 tips die ervoor zorgen dat jij na je vakantie weer staat te popelen om aan de slag te gaan.

  1. Leg de druk voor jezelf niet te hoog – Probeer niet direct nadat je terugkomt van vakantie weer vol aan de slag te gaan. Gun jezelf de rust om de eerste paar dagen weer te wennen aan je normale routine. Plan dan ook, als je op vakantie gaat, een extra vrije dag in nadat je terugkeert van je vakantiebestemming.Neem jezelf niet voor om je overvolle mailbox op de eerste kantoor dag gelijk door te ploeteren. Plan (online)afspraken met collega’s in, om bij te praten, zo weet je wat je gemist hebt (of niet) en houd je de eerste dag nog lekker luchtig. Wees lief voor jezelf.
  2. Opgeruimd staat netjes – Een opgeruimd bureau, is een opgeruimd hoofd. Probeer in de eerste dagen na je vakantie een moment in te plannen om je bureau op te ruimen. Zorg dat jij je rustig voelt op je werkplek en niet onrustig wordt van alle, rondslingerende papieren. Dit zal je helpen het overzicht te behouden.En dan, je mailbox. Ook die moet opgeruimd worden. Daarom raden we je aan om te beginnen, bij het begin: bovenaan. Deskundigen geven aan dat dit de beste manier is om je mailbox te scannen. Volgens hen zijn dingen die 3 weken geleden belangrijk waren vaak alweer opgelost. Onthoud dat je niet alle mailtjes de eerste dagen na je vakantie kunt beantwoorden, verdeel dit proces over de hele werkweek en maak een realistische planning van welke mails je wanneer wilt beantwoorden.
  3. Voel je vrij – Toen je met je teentjes in het zand zat heb je wellicht nieuwe, creatieve ideeën gehad waar je graag iets mee zou willen doen. Je had nu eenmaal meer de tijd om na te denken. Voel je vrij en neem de tijd om deze ideeën uit te werken. Het zou zonde zijn om deze ideeën niet in de praktijk te brengen. Schrijf ze op en werk ze uit! Het zal je energie geven om hiermee aan de slag te gaan.
  4. Haal de vakantie in huis – Probeer het als iets goeds te zien dat je nog lekker in de vakantiemodus zit. Je kunt dit gevoel ook vasthouden door voor of na werktijd activiteiten te doen die je tijdens je vakantie ook gedaan hebt. Steek bijvoorbeeld de barbecue aan, maak een ochtendwandeling of neem na je werk nog even plaats op je favoriete terras. Je zult zien dat deze dingen je energie geven (mits je voldoende slaapt ). Deze energie kun je weer gebruiken tijdens je werk.
  5. Goed vooruitzicht! – Probeer niet al je vakantiedagen in een keer op te nemen, hoe verleidelijk een lange vakantie ook lijkt, hoe lekker is het om gedurende het jaar een aantal mini onderbrekingen te hebben. Vind een manier voor jezelf hoe jij het hele jaar productief bent. Plan regelmatig een dagje/nachtje weg in, om je batterij weer even kort op te laden en om naast de hoogtepunten op je werk, iets te hebben om naar uit te kijken.

Auteur: Liselot Bes (Accountmanager)

Volg ons op LinkedIn