Ga staan!

Langdurig zitten verhoogt de kans op verzuim

Langdurig zitten is slecht voor de gezondheid met als gevolg een verhoogde kans op ziekteverzuim en daardoor minder productiviteit. Even zitten kan heel fijn zijn. Het vermindert stress en helpt je lichaam te herstellen van bijvoorbeeld een sportieve inspanning. Echter is ons lichaam niet gemaakt voor een zittend bestaan.

In de huidige samenleving zitten kantoormedewerkers gemiddeld 9,5 uur per dag. Ondanks dat we sporten of een dagelijks loopje van het station tot kantoor hebben, word het vele zitten toch aangewezen als een sluipmoordenaar. Uit een onderzoek dat is verschenen in The Lancet blijkt dat je dagelijkse zitgrens tussen de 7 en 8 uur ligt, en dat ieder uur dat je daar overheen gaat hartstikke slecht voor je is.

Veel werkenden hebben fysieke klachten zoals rug- en nekklachten door langdurig zitten of te weinig bewegen op het werk. In de Europese Unie melden drie op de vijf werkenden klachten als gevolg van spier- en skeletaandoeningen (musculoskeletale aandoeningen (MSA)). Ze kunnen leiden tot arbeidsongeschiktheid, ziekteverzuim en vervroegde uittreding.

Beweeg meer, maar voorkom vooral het vele stilzitten

Hoe meer je beweegt, des te meer voordelen het oplevert voor de gezondheid. De Gezondheidsraad adviseert mensen om structureel meer te bewegen, maar vooral om minder stil te zitten. Bewegen versterkt het afweersysteem en verkleint het risico op chronische ziekten en fysieke aandoeningen, zoals: Hart- en vaatziekten, diabetes, depressieve klachten en rug- en nekklachten.

Tips om het zitpatroon te doorbreken

De Gezondheidsraad adviseert iedereen om structureel meer te bewegen, maar vooral om minder stil te zitten (bron: beweegrichtlijnen 2017). Toch kan het kan lastig zijn om tijdens een werkdag voldoende in beweging te blijven. Voor thuiswerkers is het misschien zelfs nog lastiger. In een ideale wereld zijn we ook tijdens ons werk gezond bezig. Toch zitten we in Nederland gemiddeld 10 uur op een werkdag. Daardoor lopen we meer kans op ziektes zoals hart- en vaatziekten, diabetes type II, depressie, kanker en zelfs vroegtijdig overlijden. Beeldschermwerkers hebben daarnaast ook een verhoogde kans op klachten aan armen, nek en schouders. Gelukkig is de oplossing vrij simpel: regelmatig even opstaan en bewegen. Als je elk half uur in beweging bent, is de kans kleiner dat je ziek wordt. De uitdaging is om het meer bewegen en minder stilzitten onderdeel te maken van je dagelijkse leven.

We hebben een aantal tips voor je:

  • Wandel in de pauze
  • Vergader staand
  • Plaats de printer en het koffiezetapparaat in een uithoek
  • Vraag je werkgever om een sta-bureau
  • Haal geen koffie meer voor collega’s, zodat iedereen zelf loopt (of haal juist heel veel voor iedereen..)

Met bovenstaande tips bevorder je de bloedsomloop en ben je vaker van je plek af op kantoor. Naast deze vijf tips zijn er natuurlijk nog veel meer oplossingen om het zitten tegen gaan, maar vooral de bewustwording is belangrijk.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Kijk dan op: Elk half uur even bewegen. Zet ook de stap!

Bron: SER