Solliciteren in corona-tijd: Hoe zorg je dat je opvalt?

Solliciteren is vaak al lastig genoeg en zeker in de corona-tijd. Want hoe zorg je ervoor dat je opvalt tussen alle andere sollicitanten? Dat kan op verschillende manieren. En wij geven je hier een aantal tips.

 

De eerste tip voor solliciteren in corona-tijd gaat over het meesturen van een motivatiebrief waarin je niet alleen aangeeft waarom jij geschikt bent voor de functie, maar waarin je ook iets over jezelf verteld. Het toevoegen van een persoonlijke quote wat jouw typeert kan helpen om een betere inschatting te maken of je bij de organisatie past. Dat laatste kun je ook op je cv vermelden bij een persoonlijke omschrijving.

Solliciteer je op een functie waarvan je weet dat corona daarop van invloed is, dan kun je overwegen om daar iets over te zeggen. Geef bijvoorbeeld aan hoe jij ondanks het coronavirus toch de functie goed kan uitvoeren.

Verder zet je uiteraard je persoonlijke informatie, vaardigheden, diploma’s en werkervaring op je cv. Wanneer je al heel lang actief bent in het werkveld zul je zien dat het onoverzichtelijk wordt wanneer je alles uitgebreid benoemd. Houd het daarom ten alle tijden overzichtelijk en bondig. Als starter staat er misschien nog niet heel veel op maar ook dan kun je indruk maken. Wees creatief met de onderwerpen en positie daarvan. Let wel, wees altijd eerlijk. Je verliest je geloofwaardigheid wanneer je net dat ene op je cv hebt vermeld waar de werkgever naar op zoek is en tijdens het sollicitatiegesprek komen ze erachter dat het niet klopt. Voor beide partijen is dat niet leuk, jij als sollicitant hebt een slechte ervaring meegemaakt en de werkgever zal verder moeten zoeken naar een geschikte kandidaat.

Hoe maak je nu écht indruk met je cv?

Een recruiter of werkgever krijgen veel cv’s te zien, zeker in deze corona-tijd waarin werkeloosheid snel op loopt. Het is dus van belang dat je naast de correcte inhoud ook genoeg aandacht besteedt aan de lay-out van je cv. Zorg voor een overzichtelijk, goed verzorgd, toegankelijk en creatief cv. En speel met de lay-out.

Ook is het als starter zijnde raadzaam om tijdens je sollicitatie voldoende inhoud te vermelden en dus zeker ook enkele projecten te vermelden waar je een actieve rol in hebt gespeeld. Absoluut belangrijk wanneer je geen tot weinig relevante werkervaring hebt. Op die manier kun je toch aangeven dat jij over de gevraagde competenties van de vacature bezit.

Heb je tijdens de corona-tijd je afstudeerstage gelopen, vermeld dit dan ook. Daarmee laat je zien dat je al ervaring hebt met werken in een organisatie tijdens deze bijzondere periode.

Wat ook in mijn ogen niet mag ontbreken is een persoonsomschrijving. Je cv is (op je motivatiebrief na) de eerste indruk die je op een werkgever of recruiter maakt. Geef aan wie je als persoon bent, welke kwaliteiten bezit je, in wat voor soort omgeving kom jij het beste tot je recht etc. Vraag bijvoorbeeld aan oud studiegenoten of vrienden hoe ze jou zien en welke kwaliteiten je volgens hen bezit. De kunst is om de omschrijving kort en bondig, maar niet te kort te maken.

En als laatste voegt een professionele recente foto ook echt iets toe aan je cv. De recruiter of werkgever kan direct zien wie je bent en dit geeft een gevoel mee aan je cv. Uiteraard is dit niet verplicht maar een goede foto werkt zeker in je voordeel.

solliciteren in corona-tijd

Een goede CV bevat complete en correcte informatie over waarom jij als persoon de meest geschikte kandidaat bent, maar is daarnaast ook opvallend en creatief qua lay-out.

Inhoud van je CV

Wat hoort er allemaal in een compleet cv te staan? Wij geven je hier een omschrijving van de onderdelen die je helpen tijdens je sollicitatie in corona-tijd.

Wat staat in ieder geval in:

  1. Persoonlijke gegevens
  2. Persoonsbeschrijving
  3. Werkervaring
  4. Afgeronde cursussen en opleidingen
  5. Kennis en vaardigheden

 

1. Persoonlijke gegevens

Zorg er voor dat je voor- en achternaam en woonplaats erop staat. Evenals een telefoonnummer en e-mailadres waarop je goed te bereiken bent. Het liefste wel een e-mailadres welke representatief is.

Het benoemen van je geboortedatum, geboorteplaats en nationaliteit is tegenwoordig niet meer verplicht al vinden recruiters en werkgevers het wel prettig wanneer je je geboortedatum wel vermeld.

2. Persoonsbeschrijving

Een omschrijving over jouw persoonlijke drijfveren, kwaliteiten en wie je bent is een enorm pluspunt op je cv. Hiermee trek je direct de aandacht van de lezer en geeft je een voorsprong op de andere kandidaten. Ook hier geldt, geen hele lappen tekst, maar probeer het krachtig en bondig te formuleren.

3. Werkervaring

Zet je meest recente werkervaring bovenaan. Ervaring die je 10 jaar geleden, minder relevant is of de diverse bijbaantjes die je niet lang hebt volgehouden, benoem deze niet of heel kort.

Geef een korte omschrijving van je taken en verantwoordelijkheden bij iedere relevante baan. Zo krijgt de lezer een beter beeld van jouw ervaring en kwaliteiten.

Ben je een starter op de arbeidsmarkt of heb je nog niet heel veel gedaan binnen het vakgebied waarvoor je solliciteert? Geen probleem, benoem stages en/of relevante en interessante projecten waaraan je hebt deelgenomen.

4. Afgeronde cursussen en opleidingen

Ook hier geldt, zet je meest recente behaalde opleiding bovenaan en werk chronologisch naar beneden. Benoem de opleidingsinstelling, plaats en studieperiode. Benoem ook of je de opleiding hebt behaald en specificeer een minor of afstudeerrichting.

Heb je veel cursussen gevolgd? Zet ze niet tussen je opleidingen maar geef ze een eigen kopje en vermeld daar de naam en de instelling waar je het hebt gevolgd.

5. Kennis en vaardigheden

In een vacature staan vaardigheden omschreven die nodig zijn voor de functie. Bezit jij verschillende vaardigheden die gevraagd worden, zet deze dan zeker op je cv. Zorg ervoor dat je zowel de harde en soft skills en de mate van beheersing benoemd.

Ben je actief als vrijwilliger, bekleed je een nevenfunctie of trainer van bijvoorbeeld een voetbalteam vermeld dit ook. Zo krijgt de lezer een algeheel beeld van wie je bent. Het benoemen van hobby’s doet het altijd goed. Als laatste is het handig om te vermelden met welke systemen je hebt gewerkt.

Zijn er no-go’s voor een cv?

Jazeker! Vermijd onnodig lange teksten. Probeer je cv niet langer te maken dan 2 A4’tjes. Probeer ook niet te veel afkortingen of vakjargon te gebruiken. Er bestaat een kans dat de lezer niet op de hoogte is van de betekenis. Overdrijf en lieg tenslotte ook niet in je cv. Zeker recruiters hebben dit snel genoeg door.

 

Auteur: Daisy van Swieten, HR – Recruitment

bekijk onze laatste vacatures