Na de lunch vind ik het altijd fijn om even nu.nl door te lezen om te kijken of er nog iets in de wereld is gebeurd. Zo kwam ik vandaag het artikel tegen ‘Waarom het goed is om fouten te maken op je werk’.
De woorden fouten maken in je werk roept een bepaalde associatie op die je liever niet hebt: niemand maakt namelijk fouten voor zijn plezier. Al is het vaak wel de manier om jezelf verder te ontwikkelen. Zo werd in het artikel van nu.nl Google aangehaald. Daar wordt jaarlijks de prijs voor grootste mislukking van het jaar uitgegeven met als doel de angst bij werknemers wegnemen om nieuwe dingen te proberen.
Persoonlijk vind ik zo’n prijs wel heel erg ver gaan, al snap ik de redenatie erachter wel. Zo vinden we het bij SV Werkt niet erg als er fouten gemaakt worden, daar leer je immers het meeste van. Zeker omdat veel van onze medewerkers young professionals zijn, die voor het eerst een bepaalde functie uitvoeren weet je dat het de kans vergroot. En toch worden er in de praktijk zeer zelden fouten gemaakt.
Zijn we met z’n alle teveel gericht op het leveren van goede prestaties? Arbeid- en organisatiepsycholoog van Dam vindt van wel. Volgens hem zijn we in ons werk teveel gericht op het eindresultaat en richten we ons te weinig op ontwikkeling en het proces. Door je meer te richten op ontwikkeling zorgt het er volgens van Dam vooral voor dat je gelukkiger wordt, minder gestrest bent en met meer plezier aan het werk bent. Wat niet alleen goed voor jezelf is, maar ook voor de organisatie.
Bij SV Werkt stimuleren we ontwikkeling en kijken we niet naar hetgeen je al hebt gedaan maar wat je graag zou willen doen en zullen we je daarbij ondersteunen waar nodig. Ook als je hiervoor fouten moet maken in je werk. Want van fouten maken leer je, als het maar geen blunders zijn.
Bron: nu.nl
Geschreven door:
Daisy van Swieten
HR SV Werkt