8 kenmerken van een goede Casemanager Verzuim

Een goede Casemanager Verzuim herken je meteen!

Om te werken als casemanager Verzuim heb je een aantal eigenschappen nodig. Een passende opleiding is een mooie basis, maar geen garantie voor succes. Waarom boekt de ene casemanager wel resultaat en de andere niet?

Wij hebben de 8 kenmerken van een goede Casemanager Verzuim op een rij gezet:

  1. Probleemoplosser
  2. Strategisch inzicht
  3. Werkt samen
  4. Initiatief nemer
  5. Neemt verantwoordelijkheid
  6. Kritisch
  7. Inlevingsvermogen
  8. Basis kennis

1 Is een probleemoplosser

Binnen de kaders van de wet, oplossingen vinden voor de problemen die ontstaan zijn na een ziekmelding. Dat is de belangrijkste taak van een Casemanager Verzuim. Meedenken met de werkgever en de werknemer om voor beiden een optimaal resultaat te behalen. Dat geeft een goede Casemanager energie!

2 Strategisch inzicht

Het speelveld en de belangen van de verschillende partijen overzien is erg belangrijk. Herkennen van bepaalde verzuimsituaties en de juiste tactiek toepassen (met de snelste weg naar een duurzame oplossing). Elke ziekmelding is uniek en de oplossing altijd weer maatwerk.

3 Werkt samen

Doordat een verzuim situatie altijd werknemer – werkgever gerelateerd is, vertegenwoordig je als Casemanager beide partijen. Daarnaast zijn ook derde partijen als het UWV, de bedrijfsarts of juridische diensten betrokken bij de case. Goede partijen zijn onmisbaar en de samenwerking is essentieel.

4 Initiatief nemer

Een herstelmelding komt niet uit de lucht vallen, dus daar moet hard voor gewerkt worden. Een Casemanager Verzuim die zelf veel initiatief neemt en betrokken is, zal sneller resultaat boeken.

5 Neemt verantwoordelijkheid

Van de drie sleutelposities bij verzuimbegeleiding (leidinggevende, casemanager en bedrijfsarts) is de Casemanager de enige die én het werkgeversbelang dient én het gehele speelveld overziet. De leidinggevende heeft veelal te weinig verzuimkennis en de bedrijfsarts heeft  (bij wet) een neutrale positie.

6 Kritisch

Doorzie de bedoelingen van alle partijen en maak hierin kritische keuzes.

7 Inlevingsvermogen

Een goede Casemanager kan zich inleven in de situatie van zowel de werknemer als de werkgever en brengt balans tussen beide partijen. Door echt in gesprek te gaan krijgt ze ook inzicht in de eventuele onderliggende oorzaken en adviseert de betrokken partijen over welke stappen er genomen moeten worden.

8 Heeft basis kennis

Een passende opleiding is mooi meegenomen, maar er is niet perse een bepaalde vooropleiding die noodzakelijk is. Er zijn begrippen als WVP, WIA, WGA die een Casemanager Verzuim moet kennen om zijn werk goed uit kunnen voeren. En een basis kennis van arbeidsrecht en verzuim zijn belangrijk om te hebben. Echter is deze kennis via een training altijd goed te leren.

 

Zou je willen werken als Casemanager Verzuim? Neem contact met ons op voor een kennismaking en het bespreken van de mogelijkheden. Afspraak maken